Välkommen till Cibumics webbshop!

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.cibumic.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

Information om Cibumic:
Huvudkontor: Storkemosevej 11, DK-6400 Sønderborg, Danmark
Postadress: Genvägen 1, 231 62 Trelleborg
Momsnummer: DK34358753

Kontaktuppgifter kundtjänst:
Telefon:

021-490 51 24 
E-mail: info@cibumic.se

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms. Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, se avsnitt Betalning och Leverans. Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på webbplatsen gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.


Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på www.cibumic.se och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan. Härmed blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du mottar ett e-mail med din Orderbekräftelse strax efter genomförd beställning med viktig information som ska sparas.


Ändra i beställningen
Du kan ändra i din beställning genom att kontakta kundservice på telefon 08-408 391 05. Observera att ändringar endast kan genomföras innan din beställning packats.

Makulera beställning
Du kan makulera din beställning kontakta kundservice på telefon 08-408 391 05. Observera din beställning endast kan makuleras innan din beställning packats.

Vår prisgaranti är lite bättre än andras webbshoppars:

Vi garanterar dig de bästa priserna inom landets gränser, dvs bland alla momsregistrerade shoppar i Sverige.

Prisgarantin gäller i 14 dagar från faktureringsdatumet.

Prisgarantin gäller för alla våra produkter.

Prisgarantin gäller för motsvarande produkter, det vill säga att det gäller kvalitet, bearbetning och design ska vara likvärdig. Det behöver alltså inte vara den exakt samma produkt, så som många andra shoppar har som villkor.

Produkten ska vara på lager hos återförsäljaren med det billigare priset. Prisgarantin gäller inte mot fiktiva priser på produkter som återförsäljaren inte har på lager eller på produkter som inte är redo att skickas! Prisgarantin gäller inte på utförsäljningar, stängningsrabatt, erbjudanden eller liknande utan endast ordinarie pris.

Prisgarantin gäller inte för produkter som ej är jämförbara eller för produkter som inte uppfyller samma specifikationer som våra produkter. Det finns liknande produkter av olika kvaliteter eller med olika specifikationer, tillbehör m.m. Vårt mål är att sälja högkvalitativa produkter till landets lägsta priser - inte vanliga hyllvaror!

Garanti för vasshet
Vi garanterar att våra Surudo-knivar håller sig vassa i 1 år. Det betyder att de fungerar lika bra efter 1 år som de gjorde nr de var nya, förutsatt att underhållsinstruktionerna har följts och att produkterna har varit i privat bruk (till att skära och hacka livsmedel, att de har diskats 1 gång dagligen och regelbundet underhållits med strykstål). Det påvilar dig ett ansvar att dokumentera vart produkten har köpts och när den köpts – detta kan eventuellt göras genom framvisning av kvitto.

Vad gör vi för att rätta felet?
Cibumic undersöker produkten och bestämmer, efter eget fritt val, om produkten omfattas av garantin. Om produkten omfattas av garantin kommer Cibumic efter eget gottfinnande att slipa kniven eller ersätta den med en produkt av samma eller motsvarande typ. Du ska själv betala portot så täcker vi resten.

Frakt och leverans

Det är säkert och enkelt att handla i Cibumics webbshop. När du genomför en beställning på www.cibumic.se kommer du automatisk att motta en orderbekräftelse via e-mail. När din beställning är redo att skickas kommer du motta ett e-mail med ett spårningsnummer från PostNord så du kan följa ditt paket på deras hemsida. Notera att PostNord måste scanna in paketet innan spårningen fungerar.

Se alltid till att kontrollera att du har uppgett korrekt adress, e-mailadress och telefonnummer. Om ett fel anges i e-mailadress eller telefonnummer så kommer du inte motta orderbekräftelse eller mailet med spårningsinformation. Din beställning levereras med PostNord till närmsta utlämningsställe eller till din adress, beroende på vad du väljer i kassan. Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag.

Leveranstid
Vår normala leveranstid är 2-5 dagar efter din order har skickats och beställningar skickas inom 1-2 vardagar efter beställningen har placerats. Slutsålda varor görs otillgängliga för beställning intill de finns på lager igen. Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar dock senast efter 30 dagar efter beställningen är gjord.

Fraktkostnad
En fraktavgift på 85 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar under 2000 SEK. På beställningar över 2000 SEK är frakten gratis.


Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på info@cibumic.se eller per telefon 08-408 391 05. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har hänt ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Cibumics kontroll kan inte Cibumic anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk
Cibumic ansvarar för din beställning tills du fysiskt ha mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på info@cibumic.se eller per telefon 08-408 391 05.
Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.

Ej uthämtat paket
Att neka mottagande/ej hämta ut sitt paket anses inte vara en giltig returnering och vid tillfälle av detta kommer an avgift på 85 SEK att debiteras från summan som ska återbetalas när beställningen kommit i retur till oss. Med andra ord ska du, om du ångrat ditt köp, motta eller hämta ut ditt paket för att sedan skicka det i retur.

Ångerrätt och returer

Ångerrätt 

Du har hos oss som privatkund alltid 30 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik. Alla prismärken och etiketter ska vara obrutna och ångerrätten bortfaller om produkten har använts på ett sätt som avsevärt minskar produktens försäljningsvärde. Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan Cibumic göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda denna standardblankett vid ångrat köp eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur.

Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss. Återbetalning sker alltid via samma betalningsmetod som användes vi köpet. Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. frakt eller faktura.

Retur
Om du har ångrat ditt köp eller önskar att byta din köpta produkt står du som kund själv för att betala returfrakten och ev. ny frakt för utskickande av ny produkt. Du ansvarar för att produkten kommer fram till oss i bra skick och därför ska produkten emballeras på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage. Ansvar för fraktrisk (t.ex. borttappat paket) pålägges dig som kund och därför rekommenderar vi att du skickar din retur med ett spårbart fraktalternativ.

Byte
Vi erbjuder tyvärr inte byten. Om du önskar att byta en produkt ber vi dig att skicka din produkt i retur till oss och placera en ny beställning. Summan för returen kommer bli återbetalad så snart vi har behandlat den.

Returadress:
Cibumic.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg

Skadat paket
Om ditt paket är skadat vid leverans ska detta reklameras till fraktfirman. Om paketet har tydliga skador ber vi dig att neka mottagande. Om du har mottagit produkten ska fraktskadan reklameras så snabbt som möjligt och helst samma dag.

Reklamation

Reklamationsrätt
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och Cibumic eller som på annat sätt uppvisar fel. Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare. Vid godkänd reklamation står Cibumic för returportot.

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden:

E-mail: info @ cibumic.se
Telefon: 08-408 391 05

Returadress:
Cibumic.se
Genvägen 1
231 62 Trelleborg

Betalning

Klarna Fakturabetalning
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation. Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress.
Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Det tillkommer ingen fakturaavgift om du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.


Kortbetalning
Hos Cibumic kan du betala med betal- och kreditkort utställda i Sverige. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner ePay som är auktoriserade med PCI-certifiering. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.

Vi tar emot följande kort:

-VISA

-VISA Electron

-MasterCard

-Maestro
-JCB

PayPal

Betala snabbare och säkrare genom att använda PayPal. Genom att betala med PayPal kan du antingen använda ditt existerande PayPal-konto eller gå vidare utan att sedan tidigare ha ett konto och betala via ett betal- eller kreditkort. För mer information gå till www.paypal.se.

Förbehåll och övrigt

Cibumic tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter på www.cibumic.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.
Om det uppstår skillnader i uppgifter mellan www.cibumic.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.cibumic.se företräde. Vi tar förbehåll för tryckfel, prisfel, slutsålda/utgående produkter och leveransfel från våra leverantörer.

Immaterialrätt, logotyper och varumärken

Samtliga material som publiceras på www.cibumic.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser åtalas.

Färgåtergivning på produktbilder 

Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.


Tvist

Tvist mellan Cibumic och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer Cibumic att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.


Force Majeure
Cibumic har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför Cibumics kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning.

Cookie- och personuppgiftspolicy

Läs vår cookie- och personuppgiftspolicy här